Використане фото з сайту: http://5.school-info.te.ua/blog/124-batkam/rekomendaciji-batkam-z-uspishnoji-adaptacih-p-jatiklasnikiv-do-novih-umov-navchannja
Будь-які перехідні періоди життя і діяльності дітей висувають специфічні питання. У 5 класі ці питання пов’язані зі зміною в організації навчальної діяльності, початком підліткового віку. Умови, які змінилися, пред’являють більш високі вимоги до інтелектуального і особистісного розвитку, до ступеня сформованості у дітей певних учбових знань, дій, навичок. Процес звикання до шкільних вимог і правил, до нового для п’ятикласників оточення, умов життя розуміється як адаптація. Адже дитина в школі адаптується не тільки до своєї соціальної ролі, але перш за все до особливостей засвоєння знань у нових умовах.
1. Якщо вас щось турбує в поведінці дитини, якомога швидше зустріньтеся і обговоріть це із класним керівником, шкільним психологом.
2. Якщо в родині відбулися події, що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей.
3. Цікавтеся шкільними справами, обговорюйте складні ситуації, разом шукайте вихід із конфліктів.
4. Порадьте дитині в складних ситуаціях звертатися за порадою до класного керівника, шкільного психолога.
5. Не слід ослаблювати контроль за навчальною діяльністю. Привчайте дитину до самостійності поступово: вона має сама збирати портфель, телефонувати однокласникам і питати про уроки тощо.
6. Основними помічниками у складних ситуаціях є терпіння, увага, розуміння.
7. Головне новоутворення підліткового вікового періоду – відкриття своєї індивідуальності, свого «Я».
8. Зростає дух незалежності, який впливає на стосунки підлітка в родині, школі.
9. У дітей настає криза, пов’язана з бажанням здобути самостійність, звільнитися від батьківської опіки, з’являється страх перед невідомим дорослим життям.
10. Бажання звільнитися від зовнішнього контролю поєднується зі зростанням самоконтролю й початком свідомого самовиховання.
11. Внутрішній світ дитини ще нестабільний, тому батькам не слід залишати своїх дітей без уваги. Підліток дуже вразливий і легко піддається впливам як позитивним, так і негативним.
12. Розширюється коло спілкування, з’являються нові авторитети.
13. Недоліки й суперечності в поведінці близьких і старших сприймаються гостро й хворобливо.
14. У батьках підлітки хочуть бачити друзів і порадників.
Як допомогти дитині у навчанні?
Дуже часто у п’ятикласників можуть виникнути проблеми у навчанні.
Першопричина – нові вчителі, нові предмети. У п’ятому класі кожний предмет викладає окремий вчитель. Вимоги до навчання різні. І дитині часом важко зорієнтуватися у цих вимогах. У цей період може охолонути цікавість до навчання, можуть виникнути скарги на те, що багато задають, нецікаво…
Батьки повинні допомогти дитині в адаптаційний період, пояснити, що не все у навчанні цікаво. Навчання – це гарний спосіб виховувати свою силу волі, тому дайте дитині змогу розвиватися, не виконуйте за неї домашні завдання. Радійте разом з дитиною, сумуйте разом з нею, але ніколи не карайте за оцінки. Це може викликати тільки негативне ставлення до шкільних предметів.
Допомагаючи дитині, підтримуйте зв’язок з учителями, щоб ваші вимоги і вимоги вчителів до навчання були однакові.
Пам’ятайте, що у п’ятому класі у вашої дитини формується ставлення до навчання на весь подальший час: як учень провчиться у п’ятому класі, так він і буде ставитися до навчання в старших класах.
За будь–якої можливості намагайтеся уникнути значних змін або порушень у домашній атмосфері протягом першого півріччя. Спокій домашнього життя дитини допомагає їй ефективніше розв’язувати проблеми в школі.
Забезпечте своїм дітям вдале поєднання відпочинку, фізичної праці та роботи над уроками.
Пам’ятайте, що клас, де навчається дитина, – ціле трьох колективів: дітей, батьків, учителів. Чим дружніші, цілеспрямованіші будуть ці колективи, у тим кращій атмосфері будуть формуватись діти.
Не забувайте: дитину не слід карати за невміння, а терпеливо вчити, підказувати, радити, допомагати, підтримувати.
Вчіть дитину бути хорошим товаришем: хотіти і вміти надавати допомогу, виручати з біди, доброзичливо ставитись до помилок інших і з готовністю прислухатися до зауважень на свою адресу.
Ви повинні знати:
1.З ким приятелює ваша дитина.
2. Де проводить вільний час.
3. Чи не пропускає занять в школі.
4. В якому вигляді або стані повертається додому.
Не дозволяйте дітям та підліткам:
1. Йти з дому на довгий час.
2. Ночувати у малознайомих для вас осіб.
3. Знаходитися вночі і пізно ввечері на вулиці без супроводу дорослих.
4. Зберігати чужі речі.
Використане джерело: http://5.school-info.te.ua/blog/124-batkam/rekomendaciji-batkam-z-uspishnoji-adaptacih-p-jatiklasnikiv-do-novih-umov-navchannja